flash

ヨーグルト料理(ブーラーニー)


Yogurt Dishes

Yogurt is the cooling complement with most meals since Persians balance their diet with “hot” and “cold” food. It is also a good source of calcium and its lactic acid bacteria aid in the digestive process. The lactic acid in dugh is also effective in fixing colors for Persian carpets after wool is dyed.

My grandma still makes home-made yogurt by adding a tiny amount of yogurt to milk warmed enough (104°F/40°C) to be able to dip a finger. She wraps it in a few layers of blankets overnight. She then strains the yogurt in cheesecloth for a few hours to get the thick creamy product known popularly as ‘Greek yogurt’ or ‘pouch yogurt’ (maste kise) in Persian. As it thickens, it turns into sour cream and then cream cheese.

 It is always salty in Iran weather it’s a yogurt drink seasoned with mint and celery seeds or yogurt combined with sauteed spinach or eggplants. Combine it with boiled chopped beets, you get a magenta and white yogurt marble. The light and shades of pink swirls can fool anyone into thinking it's a gorgeous desert. But sweetened yogurt is only for children. Once the taste for s soothing savory yogurt is acquired, you would never want to have sweet gooey yogurt again.




ウォッカのあてにする料理を紹介します。クリックどうぞ。


東京のニッポン放送で花田景子さんとヨーグルト料理の紹介。
中沢フーズの「グルジアヨーグルト」を使って塩味のヨーグルト料理を作り、唐草模様の風呂敷でもてなした。実は、奈良時代にペルシャの唐草模様とともに発酵乳(ヨーグルト)が日本に一度伝わっている。花田さんは、最初は塩味のヨーグルトに躊躇躊躇気味、ラジオの本番中にお話ばかりでなかなか試食いきませんでした。もう食べてくれるかなぁ~と思ったら、お話がまた転換するのです。「花田さん、もう味みせな、あかんで」と言い、彼女が口にヨーグルト料理を入れた瞬間、わぁ~美味しいいと叫んでくださいました。「これ、来年流行らそう」って!


でも、一口味わうと「くせになるわぁぁぁ」と一気に顔の表情が変わってしまった。


ヨーグルトと野菜の和え物をペルシャ語で「ブーラーニー」と言います。色んな種類があって、ヨーグルトとビーツのコンビがいちばん幻想的。ビーツから滲み出るショッキングピンクがヨーグルトを染め、まるでデザートのようです。それが塩味なのがとても意外。


ビーツとヨーグルトの和えは、パーティーやイベントにうってつけ。上の写真の真ん中は、ビーツをサイコロに切ったもの。塩味のヨーグルトの周りに飾りました。下の写真は、ミントの葉っぱをワイルドなガーデンに見立てて仕上げました。


ヨーグルトの隠し味は、すりニンニクなので、ほんのちょっぴりピリッとします。


2013年、東京にて・・・


渋谷で行われたパーティー「ペルシャ料理と音楽の夕べ〜食と音の源流を訪ねて」でペルシャのフルコースを作りました。


来客に赤紫色の「ブーラーニー」を紹介


虹色のテーブルセッティング。2500年前のアケメネス朝ペルシャ大帝国のセレモニーでもこんなゴージャスな晩餐が行われていました。


情報学者/ジャーナリストの古瀬幸広さんと晩餐の挨拶。


左にいるペルシャの紳士(食品輸入会社の社長)は、ナツメヤシをみんなにプレゼントしてくださいました。ペルシャ料理を作る材料を安く手に入れることができるおすすめサイト。
http://rasha.co.jp ふんだんに乾燥香味野菜も安く買える。


乾燥香味野菜をヨーグルトスープにも使える。
このページに紹介された色々なヨーグルト料理のレシピは「千夜一夜のおもてなし  
「ダリアのペルシャ料理」で読んでチャレンジしてみて~!

2013年11月25日、大阪の本町にて


講演会の2次会、みなさん酔いのなかで「千夜一夜のおもてなし」本を買ってくれた!


韓国風の居酒屋でダリアもおっさんになってしまった。


みんなに、ダリアおっさんと言われた!おっさんの大阪弁が酷かったので


そんな調子でラジオ出演。カリスマ旅行添乗員、平田進也さんの番組で本を紹介していただいた。

0 件のコメント:

コメントを投稿

send a message